Leczenie kanałowe Kraków

W Krakowie, ze względu na wielkość tego miasta, jest wiele klinik i gabinetów stomatologicznych świadczących usługi w zakresie leczenia kanałowego. Ma to swoje pozytywne strony, ponieważ pacjenci mają w czym wybierać i mogą kierować się rozpowszechnianymi, chociażby w Internecie, opiniami na temat danej placówki medycznej.

Leczenie kanałowe jest niekiedy jedynym ratunkiem dla uszkodzonego czy zainfekowanego zęba. Wśród pacjentów najpopularniejszą dolegliwością, która zwiastuje konieczność przeprowadzenia leczenia kanałowego jest dotkliwy ból zęba. Nie jest to jednak regułą, ponieważ leczenie kanałowe stosuje się także w zębach martwych, które nie dają dolegliwości bólowych.

Przeczytaj więcej na ten temat: Leczenie kanałowe. Objawy

Leczenie kanałowe – opis metody

Na podstawie zdjęcia RTG i badania lekarz ocenia stopień zaawansowania choroby, kształt i położenie kanałów oraz podejmuje decyzje co do wyboru określonej metody działania. Leczenie kanałowe rozpoczyna się od usunięcia próchnicy. Po wykonaniu znieczulenia miejscowego zakłada się koferdam. Jest to narzędzie, który poprawia widoczność pola zabiegowego i odsuwa język, a także utrzymuje suchość w okolicy miejsca zabiegowego. Następnie lekarz za pomocą specjalistycznego sprzętu otwiera ząb i usuwa zakażoną lub zapalnie zmienioną miazgę. W czasie oczyszczania stosuje się płukanie środkami chemicznymi, dzięki czemu wypłukiwane są resztki substancji z kanałów.

Po oczyszczeniu i wysuszeniu kanałów specjalista przechodzi do ich wypełnienia specjalnymi preparatami, które mają za zadanie dokładnie je uszczelnić i zapobiec rozwojowi bakterii. Aby przywrócić pełną sprawność zęba, po zakończeniu leczenia kanałowego, musi on zostać odbudowany protetycznie.

Kiedy leczenie kanałowe jest ostatecznością?

Oprócz rozległego procesu próchnicowego, który prowadzi do nieodwracalnego stanu zapalnego miazgi zęba, sytuacjami świadczącymi o konieczności leczenia kanałowego są:

• Próchnica wtórna, która pojawiła się wokół uprzednio opracowanych zębów,
  • Wszelkie urazy zębów, podczas których ich korona została złamana i doszło do odsłonięcia miazgi,
  • Martwica miazgi,
  • Wcześniej nieprawidłowo wykonane leczenie kanałowe, np. niedostateczne wypełnienie kanału,
  • Mikrourazy spowodowane bodźcami mechanicznymi,
  • Narażenie zęba na bodźce termiczne, radioaktywne, świetlne, które powodują stan zapalny a nawet martwicę miazgi.

Czy ząb po leczeniu kanałowym może się zepsuć?

Powodzenie leczenia kanałowego uzależnione jest przede wszystkim od prawidłowego opracowania kanału, gwarantującego usunięcie bakterii, a następnie jego szczelnego wypełnienia.  Kolejny ważny element to sposób w jaki zostanie ostatecznie odbudowany ząb. Zęby, dla których leczenie kanałowe jest ostatnią deską ratunku, zazwyczaj są zniszczone przez próchnicę. Jednakże dobrze wypełnienie chroni kanał przed mikroprzeciekiem bakteryjnym. Mam na myśli dostawanie się bakterii z jamy ustnej do kanału. Ponadto zabezpiecza ząb przed złamaniem.

Sam proces leczenia kanałowego niestety przyczynia się utraty tkanek twardych zęba, ponieważ zachodzi konieczność stworzenia dostępu do ujść kanałów korzeniowych. Utrata żywej miazgi prowadzi do odwodnienia tkanek co sprawia, że zęby po leczeniu kanałowym są słabsze. Dlatego tak ważna jest ich odpowiednia odbudowa.

Ile trwa leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe może obejmować jedną lub dwie wizyty u stomatologa. Jeśli leczenie będzie odbywało się podczas jednej wizyty, może potrwać od godziny do nawet trzech godzin. Jeśli wykonanie zabiegu podczas jednej wizyty nie jest możliwe, leczenie przeprowadza się podczas dwóch wizyt. W takim wypadku najpierw kanały są udrażniane i opracowywane, a następnie w zębie umieszcza się specjalny materiał, który ma właściwości lecznicze. Przy drugiej wizycie stomatolog szczelnie wypełnia i odbudowuje ząb. Odstęp pomiędzy zabiegami wynosi zazwyczaj od jednego do dwóch tygodni.

Poznaj poznańską klinikę dentystyczną! Klinika stomatologiczna Poznań – Stankowscy & Białach