Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego (TMJ)

Stawy skroniowo-żuchwowe (TMJ) łączą dolną szczękę z czaszką. Należą do najbardziej złożonych stawów w ciele. Te stawy, wraz z kilkoma mięśniami, pozwalają żuchwie poruszać się w górę i w dół, na boki oraz do przodu i do tyłu. Kiedy żuchwa i stawy są odpowiednio wyrównane, mogą mieć miejsce czynności mięśni gładkich, takie jak żucie, mówienie, ziewanie i połykanie. Kiedy te struktury (mięśnie, więzadła, dysk, kość szczęki, kość skroniowa) nie są wyrównane ani zsynchronizowane w ruchu, może wystąpić kilka problemów. Są to właśnie zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się jak leczyć zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego.

Przeczytaj również: Fizjoterapia w leczeniu rwy kulszowej

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego – przyczyny i objawy

W wielu przypadkach rzeczywista przyczyna tego zaburzenia może nie być jasna. Czasami główną przyczyną jest nadmierne obciążenie stawów szczęki i grupy mięśni kontrolujących żucie, połykanie i mowę. Te zaburzenia może być wynikiem bruksizmu. Jest to nawykowe, mimowolne zaciskanie lub zgrzytanie zębami. Jednakże uraz szczęki, głowy lub szyi również może powodować zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego. Do najczęstszych objawów należą:

• dyskomfort lub ból szczęki
  • bóle głowy
  • ból rozprzestrzeniający się za oczami, na twarzy, ramieniu, szyi i/lub plecach
  • bóle uszu lub dzwonienie w uszach
  • klikanie lub trzaskanie szczęką
  • blokowanie szczęki
  • zawroty głowy
  • nadwrażliwość zębów bez obecności choroby jamy ustnej

Leczenie

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie dysfunkcję stawu skroniowo-żuchwowego, stomatolog prawdopodobnie zaleci najpierw nieoperacyjne opcje leczenia. Przykładem takich działań jest fizjoterapia Poznań! Celem fizjoterapii jest przywrócenie prawidłowej funkcji żuchwy za pomocą szeregu technik fizycznych, które służą łagodzeniu bólu mięśniowo-szkieletowego i wspomaganiu gojenia tkanek. W leczeniu zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego skuteczna będzie mobilizacja tkanek oraz terapia manualna. Ponadto kinesiotaping, czyli oklejanie ciała specjalistycznymi taśmami.

Najczęstszą formą leczenia zaburzeń skroniowo-żuchwowych stosowaną przez dentystów jest terapia szyną okluzyjną. Można to inaczej nazwać aparatem unoszącym zgryz, aparatem okluzyjnym lub osłoną zgryzu. Chodzi o to, aby chronić zęby przed obciążeniami, a także zmniejszyć maksymalne obciążenia stawu skroniowo-żuchwowego, szczególnie u pacjentów z nocnym zaciskaniem/zgrzytaniem. Skuteczne jest również korekcyjne leczenie stomatologiczne w celu poprawy zgryzu i wyrównania zębów.