Fizjoterapia w leczeniu rwy kulszowej

Rwa kulszowa to ból wzdłuż korzenia nerwu kulszowego. Nerw kulszowy jest największym nerwem w ludzkim ciele. Unerwia mięśnie tylnej części uda i nogi. Dlatego ból dolnej części pleców wraz z bólem z tyłu którejkolwiek lub obu nóg jest znany jako rwa kulszowa. Jest jedną z najczęstszych przyczyn zgłaszanych przypadków bólu dolnej części pleców. Bez wątpienia w łagodzeniu objawów tej choroby pomoże Ci fizjoterapia Poznań.

Schorzenie to ogólnie określane jest jako ból w tylnej części nogi. Ból może mieć różną intensywność, od łagodnego lub znikomego do ciężkiego. Nasilenie bólu jest różne ze względu na:

• czynniki sprawcze, takie jak wybrzuszenie dysku, zwężenie kanału kręgowego, zapalenie nerwu,
  • styl życia – długotrwałe schylanie się, historia poprzedniego epizodu bólu pleców, wielogodzinne podróże, niewłaściwa technika podnoszenia itp.,
  • otyłość,
  • nadmierne ćwiczenia jak, np. martwy ciąg (bez środków ostrożności),
  • zagrożenia zawodowe, takie jak długie godziny siedzenia, ciężka praca fizyczna, itp.

Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się w jaki sposób fizjoterapia może pomóc w leczeniu rwy kulszowej.

Przeczytaj również: Leczenie blizn poprzez fizjoterapię

Rwa kulszowa – diagnoza

Rwa kulszowa jest diagnozowana przez grupę ustaleń w twojej historii i fizycznej ocenie dokonanej przez fizjoterapeutę. Terapeuta przeprowadzi szereg testów fizycznych. Po to, aby określić pochodzenie bólu kulszowego, takich jak testy siły mięśni, testy ruchomości nerwów i testy zakresu ruchu lędźwiowego.

Zanim zostanie ustalony plan działania w zakresie leczenia schorzenia poprzez fizjoterapię, specjalista powinien wiedzieć czy miałeś uraz, gorączkę, problemy z kontrolowaniem jelit lub pęcherza, wcześniejsze nowotwory i czy chudłeś bez wysiłku. Odpowiedzi na te pytania są ważne. Ze względu na to, że jeśli te objawy występują, przyczyną rwy kulszowej może być poważny stan, taki jak złamanie kości, infekcja lub rak. Są to jednak rzadkości.

Rwa kulszowa – funkcje fizjoterapii

Fizjoterapia i ćwiczenia pomagają wzmocnić i zmobilizować tkanki w dolnej części pleców, miednicy, brzuchu, pośladkach i udach. Najważniejszym celem fizjoterapii i ćwiczeń w leczeniu objawów rwy kulszowej jest przywrócenie bezbolesnych funkcjonalnych wzorców ruchów. Ponadto złagodzenie bólu i zmniejszenie bolesnych skurczów mięśni. Ponadto fizjoterapia ma szansę przywrócić funkcję kręgosłupa lędźwiowego i stawu krzyżowo-biodrowego oraz poprawić mobilność dolnej części ciała. Bez wątpienia wszelkie działania fizjoterapeutyczne tworzą lepsze środowisko gojenia w dolnej części pleców. Dodatkowo dzięki nim można zapobiegać przyszłym nawrotom bólu.

Działania fizjoterapeutyczne w leczeniu rwy kulszowej

Fizjoterapeuta może przepisać kombinację różnych rodzajów działań fizycznych, manualnych, mobilizacji tkanek miękkich, ćwiczeń fizycznych w leczeniu rwy kulszowej. Konkretne ćwiczenia zależą od przyczyny rwy kulszowej. Jednakże również od innych czynników, takich jak poziom bólu pacjenta czy ogólna kondycja jego zdrowia.

Jednym z przykładów działań, które wykazują skuteczność w leczeniu tego schorzenia jest neuromobilizacja, czyli aktywne lub pasywne techniki na nerwie objawowym, gdy jest on manipulowany i rozprężany, aby ułatwić jego ruch i zmniejszyć objawy choroby. Ponadto mobilizacja stawów jest techniką terapii manualnej, w której terapeuta wywiera nacisk na staw, aby go zmobilizować i wywołać efekt terapeutyczny. W tym przypadku fizjoterapeuta stosuje szybką siłę pchania w końcowym zakresie ruchu stawu w celu złagodzenia bólu i przywrócenia normalnego ruchu.

Ponadto skuteczna jest uwalnianie mięśniowo-powięziowe i mobilizacja tkanek miękkich poprzez terapie narzędziową, które obejmują użycie przez terapeutę rąk lub instrumentu do mobilizacji tkanek dolnej części pleców, bioder lub nóg w celu leczenia ograniczeń powięziowych (podstawowych tkanek miękkich) i zmniejszenia napięcia lub skurczu mięśni.

Przedstawione powyżej działania nie wyczerpują wszystkich dostępnych możliwości. W naszej opinii w redukcji bólu pożądany skutek mogą przynieść również zabiegi w ramach usług masaż Poznań