Łokieć tenisisty – bolesne schorzenie

Łokieć tenisisty lub zapalenie nadkłykcia bocznego jest bolesnym stanem łokcia spowodowanym przeciążeniem. Nic dziwnego, że gra w tenisa lub inne sporty rakietowe mogą powodować ten stan. Jednak kilka innych sportów i zajęć poza sportem również może narazić Cię na ryzyko.

Łokieć tenisisty to stan zapalny lub, w niektórych przypadkach, mikronaderwanie ścięgien, które łączą mięśnie przedramienia po zewnętrznej stronie łokcia. Mięśnie i ścięgna przedramienia ulegają uszkodzeniu w wyniku nadużywania — powtarzania tych samych ruchów w kółko. Prowadzi to do bólu i tkliwości na zewnątrz łokcia. Istnieje wiele możliwości leczenia łokcia tenisisty. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby je poznać.

Przeczytaj również: Fizjoterapia w leczeniu rwy kulszowej

Staw łokciowy – anatomia

Staw łokciowy jest stawem złożonym z trzech kości: kości ramiennej i dwóch kości przedramienia (promieniowej i łokciowej). Na dnie kości ramiennej znajdują się guzki kostne zwane nadkłykciami, gdzie zaczyna swój bieg kilka mięśni przedramienia. Kostny guzek na zewnątrz (po stronie bocznej) łokcia nazywany jest nadkłykciem bocznym. Mięśnie, więzadła i ścięgna utrzymują razem staw łokciowy.

Zapalenie nadkłykcia bocznego lub łokieć tenisisty obejmuje mięśnie i ścięgna przedramienia odpowiedzialne za wyprost nadgarstka i palców. Mięśnie przedramienia rozciągają nadgarstek i palce. Twoje ścięgna przedramienia — często nazywane prostownikami — przyczepiają mięśnie do kości. Ścięgno zwykle zaangażowane w łokieć tenisisty nazywa się prostownikiem promieniowym krótkiego nadgarstka (ECRB).

Łokieć tenisisty – objawy

Łokieć tenisisty jest zwykle wynikiem nadużywania. Objawy pojawiają się powoli. Ból może się nasilać w ciągu tygodni i miesięcy. Oznaki łokcia tenisisty obejmują:

• Pieczenie lub ból zewnętrznej części łokcia, który może promieniować do nadgarstka (doznania te mogą się nasilać w nocy).
  • Ból podczas skręcania lub zginania ramienia (na przykład przy obracaniu klamki lub otwieraniu słoika).
  • Sztywność lub ból podczas rozciągania ramienia.
  • Opuchnięty staw łokciowy, który jest delikatny w dotyku.
  • Osłabiony chwyt, gdy próbujesz trzymać przedmioty, takie jak rakieta, klucz, długopis lub czyjaś ręka.

Łokieć tenisisty – leczenie

Około 80 do 95% pacjentów odnosi sukcesy w leczeniu niechirurgicznym. W przypadku łokcia tenisisty niektórzy pacjenci stwierdzą, że ich objawy ustępują samoistnie w ciągu roku. Jednakże dostępne są zarówno zabiegi chirurgiczne, jak i niechirurgiczne.

Jeśli zmagasz się z tą dolegliwością, w pierwszej kolejności powinieneś skontaktować się z wykwalifikowanym specjalistom fizjoterapii, który ustali z Tobą i dobierze odpowiedni sposób leczenia. Wśród dostępnych możliwości są zabiegi w ramach usług fizjoterapia Poznań, takie jak: kinesiotaping, terapia narzędziowa tkanek miękkich, ale również masaż tkanek głębokich, który z pewnością przyniesie ulgę w bólu.

Poza tym powinieneś rozważyć wdrożenie do swojego leczenia leków przeciwzapalnych oraz modyfikację wykonywanych dotychczas aktywności.