Stomatologia

Korony tymczasowe – co to za rozwiązanie?

Korony tymczasowe to nakładki w kształcie zęba, które chronią naturalny ząb lub implant do czasu wykonania i zacementowania korony stałej. Ponieważ tymczasowe korony są delikatniejsze niż stałe, ważne jest, aby zachować szczególną ostrożność podczas nitkowania lub żucia, gdy masz założoną koronę tymczasową. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym, dlaczego możesz potrzebować tymczasowej korony i w jaki sposób należy ją użytkować.

Przeczytaj również: Ile trwa usunięcie zęba?

W klinice dentystycznej Stankowscy-Białach, wykwalifikowani specjaliści zadbają o stan Twojego uzębienia. W ramach usług korony dentystyczne Poznań – dobiorą dla Ciebie właściwy rodzaj korony, zaproponują jej wykonanie i przeprowadzą Cię przez cały proces leczenia. Skontaktuj się z kliniką już teraz i przekonaj się, że to rozwiązanie, którego potrzebujesz!

Kiedy potrzebne są dentystyczne korony tymczasowe?

Dentystyczne korony tymczasowe służą do ochrony i odbudowy zęba w przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia. Korony dentystyczne mogą być potrzebne z kilku różnych powodów.

• Słaby ząb może wymagać ochrony przed próchnicą lub złamaniem.
  • Złamany lub zużyty ząb może wymagać wymiany.
  • Może być potrzebny do utrzymania mostu dentystycznego na miejscu. Most dentystyczny służy do wypełniania luk między zębami, gdy używasz sztucznych zębów.
  • Możesz również potrzebować korony dentystycznej, aby pokryć implant dentystyczny. Implant dentystyczny służy do zastąpienia brakującego zęba.
  • Korony dentystyczne mogą zakrywać zęby, które mają brzydki wygląd. Na przykład może być konieczne zakrycie przebarwionych zębów.
  • Możesz potrzebować korony dentystycznej, aby pokryć ząb, który miał leczenie kanałowe.

Wykonanie stałej korony dentystycznej w laboratorium może zająć od 2 do 3 tygodni. Twój dentysta może w międzyczasie zasugerować zastosowanie tymczasowej korony dentystycznej.

Jak wykonywane są korony tymczasowe?

Jeśli z jakiegokolwiek powodu potrzebujesz korony – na przykład w celu zabezpieczenia uszkodzonego zęba – spodziewaj się dwóch wizyt u dentysty. Podczas pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym, specjalista wykona prześwietlenie problematycznego obszaru jamy ustnej oraz przeprowadzi zabieg higienizacji. W następnym kroku przejdzie do opiłowania Twojego naturalnego zęba na kształt stożka, aby na tak przygotowanym zębie móc umocować koronę tymczasową. Ponadto wykona odcisk spiłowanego zęba, aby na jego podstawie można było zaprojektować koronę stałą. Spiłowany ząb zabezpieczy koroną tymczasową, które zostanie tymczasowo zacementowana[1].

Podczas drugiej wizyty stomatologicznej, specjalista zdejmie koronę tymczasową i założy na jej miejsce koronę stałą.

Jak długo będziesz potrzebować tymczasowej korony?

Czas, przez jaki będziesz potrzebować korony tymczasowej, zależy od zakresu wymaganego leczenia stomatologicznego. Zazwyczaj będziesz ją mieć przez 2 do 3 tygodni, ale być może dłużej. Na przykład, jeśli potrzebujesz implantów dentystycznych, będziesz potrzebować co najmniej kilku tygodni, a czasem miesięcy, aby kość szczęki się zagoiła, zanim specjalista będzie mógł założyć stałą koronę.

Jak dbać o tymczasowe korony dentystyczne?

Przestrzegaj tych samych środków ostrożności, co w przypadku normalnych zębów, takich jak mycie zębów dwa razy dziennie i nitkowanie. Ponieważ ta korona jest tymczasowa, delikatnie szczotkuj i nitkuj zęby, aby zapobiec jej odpadnięciu.

Unikaj jedzenia twardych lub lepkich pokarmów oraz cukru. Cukier może dostać się do szczelin tymczasowej korony dentystycznej, powodując próchnicę. Ponadto zrezygnuj z bardzo gorących lub bardzo zimnych potraw. Ekstremalne temperatury w jedzeniu mogą osłabić wytrzymałość tymczasowej korony dentystycznej.

Po założeniu tymczasowej korony dentystycznej możesz odczuwać niewielki dyskomfort lub ból, ale skontaktuj się ze swoim dentystą, jeśli ból trwa dłużej niż tydzień lub jeśli ból nasila się. Ból może być wynikiem kilku rzeczy. Czasami twoja tymczasowa korona dentystyczna może być wyższa niż pozostałe zęby. Może naciskać na pobliski ząb, powodując stan zapalny. Jeśli odczuwasz pulsujący ból (ból, który pojawia się w silnym, regularnym rytmie), może to oznaczać próchnicę lub infekcję.

USUNIĘCIE ZĘBA POZNAŃ

PROTEZA POZNAŃ

[1]  Bernard GN Smith, Planning and Making Crowns and Bridges, Wydaw. CRC Press 1998, s. 122