Stomatologia

Ekstrakcja zęba nie musi być bolesna!

Ekstrakcja zęba, czyli jego usunięcie jest ostatecznością. Nowoczesna medycyna pozwala na leczenie zębów dotkniętych chorobą nawet w zaawansowanym stopniu. Zabieg ekstrakcji zęba wielu pacjentom kojarzy się z bólem, który pozostawia po sobie niemiłe wspomnienia. Nie ulega wątpliwości, że ekstrakcja zęba jest nieprzyjemnym zabiegiem stomatologicznym. Jednak czy musi być ona bolesna? Otóż nie! Obecnie dostępnych jest wiele metod znieczulających, które są w stanie całkowicie wyeliminować bolesne odczucia.  Zabieg ten można wykonać całkowicie bezboleśnie. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

EKSTRAKCJA ZĘBA POZNAŃ

Przeczytaj również: Protezy dentystyczne – rodzaje

Bolesna ekstrakcja? Już nie!

Decyzja o ekstrakcji zęba zawsze podejmowana jest po wykonaniu dokładnej diagnostyki, w porozumieniu z Pacjentem. Zabieg ten jest wykonywany całkowicie bezpiecznie, w sterylnych warunkach i według współczesnych standardów minimalnej inwazyjności. Ekstrakcja zęba praktycznie zawsze odbywa się w znieczuleniu miejscowym, które gwarantuje bezbolesność zabiegu. Jest zabiegiem nieprzyjemnym, ale niebolesnym. Prócz bolesności, podczas zabiegu pacjent może czuć się niekomfortowo ze względu na to, że słyszy odgłosy, które towarzyszą zabiegowi. Ponadto często zgłaszanym objawem, towarzyszącym usunięciu zęba jest nieprzyjemne uczucie rozpierania w okolicy usuwanego zęba[1].

Jednak cała procedura usunięcie zęba jest bezbolesna, ponieważ wykonuje się ją przy użyciu nowoczesnego znieczulenia komputerowego The Wand, które umożliwia łagodne, dostosowane do możliwości tkanek wprowadzenie płynu znieczulającego.

W klinice dentystycznej Stankowscy-Białach zabieg usunięcia zęba Poznań jest wykonywany właśnie przy użyciu znieczulenia komputerowego, dzięki czemu pacjenci czują się komfortowo i nie nabywają negatywnych wspomnień, bo nie jest to bolesne doświadczenie.

Znieczulenie komputerowe The Wand

Klasyczne znieczulenia mogę niestety powodować niechciane powikłania. Do najczęstszych powikłań zalicza się porażenie nerwów ruchowych oraz uszkodzenie nerwu czuciowego. Pierwsze z nich ustępuje bez konieczności interwencji lekarskiej, zazwyczaj po kilku godzinach, czyli po wchłonięciu się płynu znieczulającego. Z kolei uszkodzenie nerwu czuciowego bywa odczuwalne do momentu jego regeneracji – niekiedy trwa to nawet kilka miesięcy.

Znieczulenia Wand[2] skutecznie eliminuje ból danego obszaru jamy ustnej pacjenta, lecz nie znieczula przy tym warg i twarzy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku ekstrakcji zęba. Dzięki temu, że pacjent pozostaje w pełnej sprawności mimetycznej, specjalista nie ma problemu z prawidłową oceną linii uśmiechu.

Bolesna rekonwalescencja po zabiegu – jak sobie z tym poradzić?

Pacjenci często pytają, ile trwa ból po ekstrakcji zęba. W większości przypadków nieprzyjemne dolegliwości utrzymują się do około 3 dni, po czym samoistnie ustępują. Przy klasycznej ekstrakcji nieco dłużej może trwać nieznaczny ból dziąsła po usunięciu zęba. W zmniejszeniu dolegliwości pomogą zimne okłady, jak i środki przeciwbólowe bez recepty (tzw. OTC), do których należy m.in. paracetamol czy ibuprofen. Dyskomfort w kilka godzin po zabiegu może przybierać na sile i jest to całkowicie normalne. Ma to związek ze stopniowym ustawaniem działania leków znieczulających. Śluzówka potrzebuje trochę czasu na regenerację, co przekłada się na nieznaczną tkliwość i bolesność okolicy poekstrakcyjnej.

Podstawowym zaleceniem po wykonanym zabiegu ekstrakcji jest powstrzymanie się od jedzenia przez dwie godziny. Później zacząć należy od miękkich i chłodnych potraw. Czyszczenie uzębienia powinno być wykonywane delikatnie, aby nie uszkodzić rany. Najlepiej też powstrzymać się od palenia tytoniu, picia alkoholu i dużego wysiłku fizycznego przez około dwa tygodnie.

Warte uwagi: Czym jest emalia zęba?

[1] K. Koerner, Chirurgia stomatologiczna w gabinetach ogólnodentystycznych, tłum. J. Kobierska-Brzoza, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2009

[2] https://wand.pl/