Zwyrodnienie kręgosłupa – niweluj przyczynę!

Zwyrodnienie kręgosłupa obejmuje problemy z dyskami, więzadłami oraz stawami kręgosłupa. Każdy doświadcza pewnych zmian w tych obszarach wraz z wiekiem, ale staje się to niepokojące, gdy objawy zakłócają jakość życia. Jest to najczęstsza ze wszystkich chorób kręgosłupa. Zwyrodnienie kręgosłupa może wystąpić w dowolnym jego miejscu, ale najczęściej występuje w odcinku szyjnym (szyja) i lędźwiowym (dolna część pleców). Czynniki ryzyka choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa obejmują starszy wiek, otyłość, brak ruchu, urazy, historię rodzinną, osteoporozę i palenie. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Fizjoterapia Poznań

Diagnoza – zwyrodnienie kręgosłupa

Aby zdiagnozować chorobę zwyrodnieniową kręgosłupa specjaliści przeprowadzają dokładne badanie fizykalne. Mogą również zlecić wykonanie badań diagnostycznych, takich jak rezonans magnetyczny, RTG czy tomografia komputerowa. Badania wykonuje się również w celu uzyskania informacji na temat tego, jak szybko należy reagować. Osłabienie jest zwykle oznaką nagłej potrzeby, podczas gdy ból i drętwienie można leczyć bardziej konserwatywnymi środkami.

Objawy

Schorzenia zwyrodnieniowe kręgosłupa różnią się znacznie pod względem przebiegu i objawów. Choć warto nadmienić, że niektóre nie powodują żadnych. Kiedy pojawiają się objawy, często obejmują one ból pleców lub szyi. Zwyrodnienie kręgosłupa nie zawsze wymaga leczenia chirurgicznego. Najczęstsze objawy obejmują:

• Ból szyi lub pleców, który obejmuje osłabienie, drętwienie lub kłucie w rękach lub nogach.
  • Ból szyi lub pleców, który promieniuje (rozprzestrzenia się) do barku, ramienia, ręki, nogi lub stopy.
  • Towarzysząca bólom gorączka.

Zwyrodnienie kręgosłupa szyjnego – pojawiają się bóle, ograniczenie ruchu i sztywność karku, zawroty głowy, zaburzenia słuchu i wzroku. Natomiast zmiany w odcinku piersiowym skutkują ograniczeniem ruchów skrętnych klatki piersiowej, bólem między łopatkami, problemami w trakcie wdechu, kaszlu i ziewania. Zwyrodnienie kręgosłupa lędźwiowego objawia się utrudnionymi ruchami w każdej płaszczyźnie. Ponadto bólami krzyża i bioder, które promieniują wzdłuż nogi.

Zwyrodnienie kręgosłupa – przyczyny

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa wywołane są ubożeniem struktury chrząstki zlokalizowanej wokół jego stawów. Wykryto pewne czynniki oraz cechy, które mogą predysponować do opisanych patologii. Wśród potencjalnie sprzyjających wymienia się przebyte urazy kręgosłupa w postaci złamań, czy też łagodniejszych kontuzji. Dowiedziono bowiem, że wielokrotnie powtarzające się w młodym wieku tego typu dysfunkcje mogą przyspieszać proces niszczenia i rozpadu chrząstki.  Zwyrodnienie kręgosłupa może pojawić się także w następstwie otyłości, która generuje olbrzymi nacisk i tym samym przyspiesza zużycie elementów kostnych.

Jak leczyć to schorzenie?

W procesie leczenia objawów zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa kluczową rolę odgrywa fizjoterapia Poznań. Tych zmian nie można cofnąć, jednakże kompleksowa fizjoterapia może spowolnić rozwój choroby oraz poprawić sprawność i komfort życia. Fizjoterapia początkowo koncentruje się na złagodzeniu objawów oraz ograniczeniu powikłań.  Często stosuje się kinezyterapię oraz masaże lecznicze. Kinezyterapia to ćwiczenia wzmacniające oraz rozciągające mięśnie, w przypadku tego schorzenia – mięśnie przykręgosłupowe. Ćwiczenia mają poprawić mechanikę stawów kończyn, siłę mięśni posturalnych i głębokich. Dobre efekty dają systematycznie wykonywane ćwiczenia grzbietu, obręczy biodrowej i barkowe.

Warte uwagi: Masaż Poznań