Stomatologia

Bruksizm – rola fizjoterapii w leczeniu

Bruksizm to nawyk zaciskania lub zgrzytania zębami. Jest to dolegliwość psycho-nerwowo-mięśniowa, która rozwija się w mimowolny nawyk. To bardzo szkodliwa dolegliwość dla mięśni twarzy i zębów. Chociaż to zaciskanie/zgrzytanie jest często przypisywane stresowi, istnieją również inne teorie dotyczące tego, jak i dlaczego może się to rozwinąć. Istnieje silny związek między bruksizmem a osobami z problemami z drogami oddechowymi, takimi jak obturacyjny bezdech senny, więc w niektórych okolicznościach mogą istnieć inne problemy, które prowadzą do bruksizmu. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się, jak fizjoterapia Poznań może pomóc w leczeniu bruksizmu.

Przeczytaj również: Skolioza – powszechne skrzywienie kręgosłupa

Polecamy skontaktować się z kliniką Stankowscy-Białach, w której wykwalifikowani specjaliści z największą starannością dobierają sposoby leczenia. Ponadto wykonują protezy stomatologiczne w ramach usług protetyka Poznań oraz wszczepy śródkostne w ramach usług implanty dentystyczne Poznań. W przypadku wszystkich tych działań, warto skontaktować się również z wykwalifikowanym specjalistą z zakresu fizjoterapii.

Bruksizm – przyczyny powstawania

Przyczyny bruksizmu nie są do końca znane. Wiadomo natomiast, że zgrzytanie zębami podczas snu i za dnia często pojawia się u osób żyjących w silnym stresie oraz cierpiących na wady zgryzu lub narażonych genetycznie na tę dolegliwość. Wśród czynników, które mogą przyczyniać się do bruksizmu możemy wymienić urazy twarzoczaszki, padaczkę, tężec, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych oraz krwotoki do móżdżku. Nie bez znaczenia są również zmiany w obrębie układu nerwowego oraz zaburzenia psychiczne. Fobie oraz zaburzenia obsesyjno-kompulsywne lub lękowe mogą sprawiać, że zaczniemy mimowolnie zaciskać zęby i po czasie przestaniemy nad tym panować.

Rozróżniamy dwa rodzaje bruksizmu – dzienny i nocny. W przypadku tego pierwszego nie pojawia się zgrzytanie zębami, a tylko mocne zaciskanie szczęki. W tym przypadku powodem są zwykle zaburzenia psychiczne, nadmierny stres lub napięcie emocjonalne. Za to bruksizm nocny to właśnie zgrzytanie, czyli zaciskanie szczęk i wykonywanie mimowolnych ruchów, co może doprowadzić do starcia uzębienia. Osoby cierpiące na tę dolegliwość często po przebudzeniu czują ból mięśni żucia.

Jak wyleczyć to poprzez fizjoterapię?

Nie da się pominąć roli fizjoterapii w rozwiązywaniu problemu bruksizmu. Jest to główna i najważniejsza dziedzina, która zajmuje się leczeniem tego typu schorzeń. Prawidłowa pozycja spoczynkowa żuchwy to taka, w której zęby nie stykają się ze sobą, a mięśnie żucia są rozluźnione. Aby osiągnąć ten stan należy nauczyć się obserwacji własnego ciała oraz w sposób świadomy rozluźniać mięśnie w obrębie twarzy, głowy i szyi. Fizjoterapia ma na celu rozwiązanie bruksizmu na kilka sposobów:

1. Rozluźnienie napiętych mięśni. Fizjoterapeuci stosują techniki manualne, w tym masaż Poznań, w celu rozluźnienia i rozciągnięcia nadaktywnych, napiętych mięśni szczęki. Techniki te można wykonywać na zewnątrz lub (w rękawiczce dla wygody i higieny) wewnątrz jamy ustnej pacjenta. Niektórych z tych strategii można również nauczyć pacjentów, aby mogli sami sobie radzić. Korzystne mogą być również okłady z lodu lub okłady termiczne.
  2. Zapanuj nad pozycją szyi. W codziennej praktyce osoby cierpiące na bruksizm często odczuwają ból szyi. Napięta/obolała szyja często wiąże się z napięciem szczęki i bruksizmem. W przypadku leczenia fizjoterapeutycznego sztywności karku, warto zastosować masaż tkanek głębokich, problematycznych okolic (szyja, kark, ramiona).
  3. Techniki terapii manualnej w obrębie kręgosłupa szyjnego dodatkowo wyciszają układ nerwowy.
  4. Inne czynniki. Niektórym osobom wystarczy ograniczenie dziennego zaciskania i rozluźnienia napiętych mięśni, aby przynieść znaczną ulgę w objawach. Jednak w przypadku innych może być konieczne przyjrzenie się wszelkim innym czynnikom, które mogą mieć na to wpływ. Mogą to być:
  • jakiekolwiek niedawne leczenie stomatologiczne,
  • znaczny stres w życiu człowieka,
  • inne schorzenia, zwłaszcza związane z ich drogami oddechowymi.

Jeśli zostaną zidentyfikowane jakiekolwiek inne poważne problemy, inne leczenie w połączeniu z fizjoterapią często może być bardziej skuteczne.