Zerwanie ścięgna Achillesa

Zerwanie ścięgna Achillesa to całkowite lub częściowe zerwanie, które występuje, gdy ścięgno jest rozciągnięte poza swoje możliwości. Silne podskakiwanie lub obracanie się lub nagłe przyspieszenie biegu może nadmiernie rozciągnąć ścięgno i spowodować rozdarcie. Uraz ścięgna może również wynikać z upadku lub potknięcia. Ścięgno to pasmo tkanki, które łączy mięsień z kością. Ścięgno Achillesa biegnie w dół tylnej części podudzia i łączy mięsień łydki z kością piętową. Jest ono zwane także sznurem piętowym, ułatwia chodzenie, pomagając podnieść piętę z ziemi.

Przeczytaj również: Naderwanie mięśnia – jak to wyleczyć?

Zerwanie ścięgna Achillesa – objawy

Osoba z zerwanym ścięgnem Achillesa może doświadczyć jednego lub więcej z następujących objawów:

• Nagły ból (przypominający kopnięcie lub dźgnięcie) w tylnej części kostki lub łydki – często przechodzący w tępy ból
  • Uczucie trzaskania
  • Obrzęk z tyłu nogi między piętą a łydką
  • Trudności w chodzeniu (zwłaszcza po schodach lub pod górę) i trudności w podnoszeniu się na palcach

Objawy te wymagają natychmiastowej pomocy medycznej, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom. Do czasu zgłoszenia się pacjenta do lekarza należy stosować metodę RICE:

• Odpoczynek (Rest). Chodzenie może powodować ból lub dalsze uszkodzenia.
  • Lód (Ice). Przyłóż torebkę z lodem przykrytą cienkim ręcznikiem, aby zmniejszyć obrzęk i ból. Nie kładź lodu bezpośrednio na skórze.
  • Kompresja (Compression). Owiń stopę i kostkę elastycznym bandażem, aby zapobiec dalszemu obrzękowi.
  • Podniesienie (Elevation). Trzymaj nogę uniesioną, aby zmniejszyć obrzęk.

Leczenie

Możliwości leczenia zerwania ścięgna Achillesa obejmują podejście chirurgiczne i niechirurgiczne. Decyzja o tym, czy kontynuować leczenie chirurgiczne, czy nieoperacyjne, opiera się na ciężkości pęknięcia oraz stanie zdrowia i poziomie aktywności pacjenta. Pełne wygojenie zerwanego ścięgna Achillesa trwa zwykle od czterech do sześciu miesięcy. Będziesz potrzebować fizjoterapii, aby odzyskać siłę i mobilność ścięgna Achillesa. Skontaktuj się z wykwalifikowanym specjalistom, który zasugeruje Ci jakie zabiegi w ramach usług fizjoterapia Poznań powinieneś wybrać. Najprawdopodobniej będzie to kinesiotaping, czyli leczenie poprzez naklejenie specjalistycznych taśm, które charakteryzują się niezwykłą rozciągliwością. Ponadto, gdy doszło do zerwania ścięgna Achillesa skuteczna będzie również terapia narzędziowa tkanek miękkich, czyli intensywny masaż, nacisk, z wykorzystaniem specjalistycznych przedmiotów ze stali chirurgicznej. Po wyleczeniu urazu, warto umówić się na PNF, czyli specjalny zestaw ćwiczeń rozciągających.