Wycięcie tłuszczaka

Tłuszczak – wycięcie z badaniem histopatologicznym

Tłuszczak to miękki guz, najczęściej charakteryzujący się łagodnymi zmianami. Jest to skupisko komórek tłuszczowych otoczonych cienką włóknista torebką, zazwyczaj zlokalizowany tuż pod skórą. Operację wycięcia tłuszczaka z badaniem histopatologicznym wykonuję się przede wszystkim w celach kosmetycznych, jak i leczniczych. Często zaleca się operację wycięcia tłuszczaka jeśli dodatkowo towarzyszą jej objawy takie jak np. ból powodowany uciskiem na tkanki. Dodatkowo, dyskomfort związany z położeniem guza w miejscu gdzie upośledza zginanie kończyny. Dzieje się tak kiedy tłuszczak znajduję się w okolicy łokcia, albo kolana.

Tłuszczak po zabiegu zostanie poddany badaniu histopatologicznemu, które pozwoli rozpoznać charakter zmiany i postawić ostateczną diagnozę. Dzięki temu badaniu będzie można ze stu procentową dokładnością określić, czy guz miał charakter łagodny,czy narośl zawierała jednak komórki rakowe.

Przeczytaj również: Cysta naskórkowa, czyli kaszak. Jak się pozbyć?

Zastanawiasz się w jaki sposób możesz podkreślić swoje piękno? Zachęcamy do skorzystania z usług medycyna estetyczna Poznań. W ramach oferty: kwas hialuronowy poznań, peeling poznań i wiele więcej.

Tłuszczak – wycięcie. Wskazania

Operacje wycięcia tłuszczaka z badaniem histopatologicznym stosuje się u osób u których istnieje podejrzenie tkanek nowotworowych. Natomiast dużo zabiegów również przeprowadza się u osób ze względów estetycznych. Sam tłuszczak klasyfikowany jest jako guz o pochodzeniu nowotworowym, jednak jego charakter jest przeważnie łagodny. W rzadkich przypadkach może się okazać, że zmiana podskórna , która na początku była uznawana za nowotwór łagodny ma inne pochodzenie. Natomiast, komórki w niej zawarte wykazują cechy tkanek złośliwych. Wskazane jest także usuwanie guzów łagodnych, które są uciążliwe pod względem dolegliwości towarzyszących jak ból. Ponadto, częste urazy w okolicy narośli spowodowane jej rozmiarem lub lokalizacją np. znajdującym się w zgięciu podkolanowym, dole łokciowym lub obszarze typowym dla mocowań ubrań takich jak pasek od spodni, zapięcie od biustonosza itp.

Kolejnym wskazaniem do zabiegu jest, wielkość tkanki tłuszczaka. Im szybciej tym lepiej , ponieważ wczesne usunięcie guza, będzie o wiele prostsze technicznie do wykonania dla lekarza. Ponadto, bezpieczniejsze dla pacjenta, a także związane z niższym ryzykiem powikłań.

Przeciwwskazania do wykonania zabiegu

Przeciwwskazane do zabiegu są osoby w złym stanie ogólnym spowodowanym przez poważne choroby, których przebieg może wpływać na np. ryzyko krwawienia w trakcie zabiegu, albo gorsze gojenie się rany po usunięciu guza. Nie powinno się także wykonywać operacji wycięcia tłuszczaka gdy w jego okolicy znajduję się inna zmiana o charakterze zapalnym lub zakaźnym .

Tłuszczak – przed zabiegiem

Operacja wycięcia tłuszczaka z badaniem histopatologicznym jest wykonywana w warunkach ambulatoryjnych. Pacjent zgłasza się do lekarza rano o umówionej godzinie w dniu zabiegu. Ponadto, tego samego dnia wykonuje się ew. badania dodatkowe. Następnie przechodzi się do samego zabiegu. Następnie, po upewnieniu się, że wszystko przebiegło zgodnie z planem wypisuje się pacjenta do domu.

Zabieg wycięcia tłuszczaka z badaniem histopatologicznym nie wymaga żadnego szczególnego przygotowania pod warunkiem, że wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. W innym wypadku konieczne będzie wykonanie podstawowych badań sprawdzających np. EKG. Przed zabiegiem w znieczuleniu ogólnym pacjent powinien pozostawać na czczo. Znieczulenia ogólnego nie stosuje się rutynowo. Dotyczy głównie małych dzieci u których występują trudności z długotrwałym unieruchomieniem na czas wykonywania operacji. Przed operacją wycięcia tłuszczaka z badaniem histopatologicznym wykonuje się podstawowe badanie krwi. Jeśli pacjent przyjmuje leki przeciwkrzepliwe należy oznaczyć INR, a tym samym ocenić ryzyko krwawienia oraz powikłań z tym związanych. Sam zabieg trwa krótko i jest bezpieczny.

Jak przebiega zabieg?

Zabieg wycięcia tłuszczaka z badaniem histopatologicznym nie zajmuje zbyt wiele czasu. Przeważnie operacja usunięcia guza z tkanek podskórnych trwa około 30 minut. Przed przystąpieniem do operacji w warunkach domowych pacjent samodzielnie powinien umyć powierzchnię skóry i usunąć włosy jeśli tłuszczak mieści się w okolicy gęsto pokrytej włosami. Na sali zabiegowej pacjenta prosi się o położenie się na specjalnym stole i odkrycie partii ciała w miejscu której mieści się narośl. Następnie skóra zostanie zdezynfekowana .Chirurg dokona miejscowego znieczulenia, w momencie, kiedy pacjent przestanie odczuwać ból w danej lokalizacji, jałowym skalpelem chirurg natnie powłoki ciała, aby wypreparować guza. W trakcie trwania zabiegu lekarz dokonuje oceny charakteru narośli, aby mieć pewność, że nowotwór nie prezentuje cech tkanek złośliwych.

Tkanki narośli usuwa się wraz z torebką otaczającą guz. Uzyskany podczas zabiegu preparat umieszcza się w pojemniku z odpowiednim roztworem konserwującym i przesyła do pracowni patomorfologicznej celem uzyskania analizy składu komórkowego narośli. Następnie lekarz zszywa miejsce po usunięciu tłuszczaka i zakłada jałowy opatrunek.