Medycyna Estetyczna

Krzywa przegroda nosowa i jej wpływ na zdrowie

Nos to nie tylko jeden z najważniejszych elementów nadających wyglądu naszej twarzy, ale także pierwszy narząd, który styka się z powietrzem przez nas wdychanym. Przez to staje się bardzo ważną częścią naszego ciała. Dlatego pragniemy, by działał prawidłowo, a także ładnie wyglądał. Nie zawsze jednak tak jest. Wielu z nas rodzi się z krzywą przegrodą nosową – defekt ten może jednak występować w różnym stopniu. U innych może to być wada nabyta, na przykład w wyniku urazu. Nie zawsze wpływa to na wygląd twarzy. Przegroda może być skrzywiona jedynie w niewielkim stopniu lub w dalszym jej fragmencie. Często ma jednak inne skutki. Sprawdźmy więc, jak krzywa przegroda nosowa może wpływać na nasze zdrowie.

Przeczytaj również: Jak pozbyć się niechcianych zmarszczek?

Skontaktuj się z nami, abyśmy mogli porozmawiać o Twoich potrzebach i wspólnie dobrać właściwe rozwiązanie. Naszym priorytetem jest komfort, zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów.

Objawy krzywej przegrody

Przegroda nosowa, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie oddzielać od siebie dwie jamy nosowe, przez które oddychamy. Zbudowana jest z kości, chrząstki oraz skóry. Kiedy przegroda jest skrzywiona, jedna z jam nosowych jest węższa. To może między innymi utrudniać prawidłowe oddychanie. To jednak nie jedyne problemy, jakie mogą się wiązać z krzywą przegrodą nosową. Oprócz względów estetycznych defekt ten może powodować poważniejsze schorzenia, takie jak zapalenie zatok czy ucha środkowego. Osoby ze skrzywioną przegrodą nosową mogą też często mieć uczucie zatkanego nosa, co oznacza, że nie jest on odpowiednio drożny.

Niejednokrotnie zdarzają się też nawracające infekcje górnych dróg oddechowych bądź bóle głowy, chroniczny katar, a nawet krwawienie z nosa. Jednym z najczęstszych objawów jest także chrapanie. Choć może się wydawać, że to ostatnie jest najmniej groźne, to jednak może doprowadzić np. do bezdechu sennego. Co z kolei jest przyczyną niedotlenienia organizmu i nieodpowiedniej jakości snu. Poza tym osoby zmagające się z tą dolegliwością mogą często oddychać ustami, co stanowi niestety pomijanie ważnych procesów, jakie zachodzą w trakcie oddychania nosem, takich jak, chociażby nawilżanie czy ogrzewanie wdychanego powietrza. Ciągłe uczucie zmęczenia spowodowane przerywanym snem oraz innymi dolegliwościami może sprawiać, że życie ze skrzywioną przegrodą nosową stanie się bardzo uciążliwe, a nawet niebezpieczne dla naszego zdrowia. Co zrobić w takiej sytuacji?

Krzywa przegroda nosowa – leczenie

Przy uciążliwych dolegliwościach, takich jak bóle głowy, nawracające zapalenia zatok czy krwawienie, zdecydowanie zalecana jest wizyta u lekarza laryngologa. Zbada on nos i jego przegrodę, a w razie potrzeby zleci dogłębniejsze badania, np. tomografię komputerową. Jeżeli wówczas okaże się, że krzywa przegroda jest przyczyną naszych poważnych dolegliwości, pozostaje nam jedno wyjście – interwencja chirurgiczna. Nie jest to konieczne każdorazowo, jednak znacząco polepsza jakość oddychania. Ponadto zmniejsza objawy, a przy okazji często uzyskujemy także ładniejszy, bardziej kształtny nos. Fachowo taki zabieg prostowania przegrody nosowej nazywamy septoplastyką.

Korekta nosa to najlepszy, a w zasadzie jedyny sposób na nadanie przegrodzie prawidłowego kształtu, a przy okazji bardzo często także poprawienie wyglądu nosa i całej twarzy. Zabieg ten nie należy z pewnością do najprostszych, polega bowiem na oddzieleniu skóry od całej konstrukcji chrzęstno-kostnej, a następnie nadaniu jej pożądanego kształtu. Co jednak bardzo pocieszające, całość nie trwa długo, a dzięki doświadczeniu i wprawie chirurgów plastycznych po zagojeniu nie pozostają na twarzy widoczne blizny. Zabieg wykonywany jest oczywiście w znieczuleniu, a pacjent może wrócić do domu już po upłynięciu kolejnego dnia. Według badań zabieg plastyki nosa i prostowania przegrody nosowej znacząco poprawia jakość życia pacjenta już po upływie trzech miesięcy. Warto więc udać się do specjalistów, by cieszyć się powietrzem wdychanym pełną piersią oraz pięknym wyglądem naszej twarzy i nosa.

Przeczytaj również o szczepionkach, jakie należy wykonać w trosce o swoje życie i zdrowie.

Poznaj ofertę przychodni zdrowia rodzinnego i specjalistycznego.