Ból w obrębie kręgosłupa? Dowiedz się czy to nie przepuklina dysku!

Przepuklina dysku odnosi się do problemu z jedną z gumowych poduszek (dysków), które znajdują się między kośćmi (kręgami), które układają się w kręgosłup.

Krążek kręgowy ma miękkie, galaretowate centrum (jądro) otoczone twardszą, gumowatą powierzchnią zewnętrzną (pierścień). Czasami nazywana poślizgiem dysku lub pęknięciem dysku, przepuklina dysku występuje, gdy część jądra przepycha się przez łzę w pierścieniu. Przepuklina dysku, która może wystąpić w dowolnej części kręgosłupa, najczęściej występuje w dolnej części pleców. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby poznać symptomy i sposoby leczenia tego schorzenia.

Przeczytaj również: Niedowład – co to za stan?

Przepuklina dysku – objawy

Większość przepuklin dysków występuje w dolnej części pleców, ale mogą również wystąpić w szyi. Oznaki i objawy zależą od tego czy dysk naciska na nerw. Przepuklina dysku zwykle dotyczy jednej strony ciała.

Jeśli przepuklina dysku znajduje się w dolnej części pleców, oprócz bólu w dolnej części pleców, zazwyczaj odczuwasz ból w pośladkach, udzie i łydce. Możesz również odczuwać ból w części stopy. W przypadku przepukliny dysku w szyi zazwyczaj odczuwasz największy ból w ramieniu i ramieniu. Ten ból może strzelać do twojej ręki lub nogi, kiedy kaszlesz, kichasz lub poruszasz się w określonych pozycjach. Ból jest często opisywany jako ostry lub piekący.

Ponadto osoby z przepukliną dysku często mają promieniujące drętwienie lub mrowienie w części ciała obsługiwanej przez dotknięte nerwy.

Dodatkowo mięśnie obsługiwane przez dotknięte nerwy mają tendencję do osłabienia. Może to spowodować potknięcie lub wpłynąć na zdolność podnoszenia lub trzymania przedmiotów. Jednakże możesz mieć również przepuklinę dysku bez objawów.

Leczenie

Wstępne leczenie przepukliny dysku jest zwykle zachowawcze i nieoperacyjne. Lekarz może zalecić pacjentowi utrzymanie niskiego, bezbolesnego poziomu aktywności przez kilka dni do kilku tygodni. Pomaga to zmniejszyć stan zapalny nerwu rdzeniowego. Leżenie w łóżku nie jest zalecane. Przepuklina dysku jest często leczona niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi, jeśli ból jest tylko łagodny do umiarkowanego.

Ponadto warto zastosować fizjoterapię! Terapeuta przeprowadzi dogłębną ocenę, która w połączeniu z diagnozą lekarską podyktuje leczenie specjalnie zaprojektowane dla pacjentów z przepukliną dysku. W przypadku tego schorzenia warto zastosować terapię manualną oraz terapię narzędziową tkanek miękkich. Mają one na celu pobudzenie stawów, mięśni do prawidłowego działania mimo nacisku przepuklinowego. Dodatkowo ulgę w bólu i mrowieniu przyniesie masaż relaksacyjny w ramach usług świadczonych przez wykwalifikowanego fizjoterapeuty, Szymona Budnikamasaż Poznań