Aktualności,  Stomatologia

Fizjoterapia stomatologiczna, czyli co?

Fizjoterapia stomatologiczna to dziedzina fizjoterapii zajmująca się leczeniem i zapobieganiem zaburzeń funkcjonalnych. Dodatkowo redukcją bólu w obrębie narządu żucia, szczęki, twarzy oraz szyi. Jest to dział fizjoterapii skupiający się na pracy z mięśniami twarzy, szczęki, stawami skroniowo-żuchwowymi oraz kością skroniową.

Fizjoterapia stomatologiczna skupia się na zapobieganiu i leczeniu takich zaburzeń, jak np. zespół bólowy mięśniowo-stawowy, ból stawu skroniowo-żuchwowego. Ponadto ból związany z zębami, ból mięśni twarzy czy trudności w otwieraniu i zamykaniu jamy ustnej. Celem fizjoterapii stomatologicznej jest poprawa funkcji narządu żucia oraz zmniejszenie bólu i dyskomfortu związanego z zaburzeniami jego funkcjonowania. Wykwalifikowany fizjoterapeuta wykorzystuje różnego rodzaju techniki, aby zapobiegać występowaniu stanów patologicznych. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się jaki zakres działań obejmuje fizjoterapia stomatologiczna i kiedy jest wykorzystywana.

Przeczytaj również: Mezoterapia igłowa likwiduje blizny po trądziku

Fizjoterapia stomatologiczna – po jakich zabiegach?

Fizjoterapia stomatologiczna może być potrzebna po różnych zabiegach stomatologicznych, które wpływają na funkcjonowanie narządu żucia. W szczególności jest to leczenie ortodontyczne, czyli np. długotrwałe noszenie aparatu ortodontycznego. Może pojawić się ból mięśni i stawów skroniowo-żuchwowych. A nawet trudności w otwieraniu i zamykaniu ust, co może wymagać fizjoterapii. W takim przypadku fizjoterapeuta zaproponuje ćwiczenia rozciągające narząd żucia w ramach usług fizjoterapia Poznań. Ponadto skuteczne może okazać się delikatne masowanie szczęk przy pomocy terapii narzędziowej tkanek miękkich. Fizjoterapia stomatologiczna znajduje swoje zastosowanie także w przypadku zabiegu ekstrakcji zęba oraz po wstawieniu implantu dentystycznego. Po usunięciu zęba może pojawić się ból, obrzęk oraz trudności w otwieraniu i zamykaniu ust, a także dyskomfort związany z ruchami żuchwy. Fizjoterapia Poznań może pomóc w złagodzeniu tych objawów. W przypadku zabiegu wstawienia implantów, leczenie fizjoterapeutyczne ma na celu rozluźnienie narządu żucia oraz przywrócenie mu prawidłowego funkcjonowania z wszczepem śródkostnym.

Takie same objawy, tzn. ból mięśni i stawów skroniowo-żuchwowych, a także trudności w otwieraniu czy zamykaniu ust, mogą wystąpić po leczenie kanałowym oraz leczeniu protetycznym. Na te i wiele innych objawów, właściwym sposobem leczenia będzie właśnie fizjoterapia stomatologiczna. Jednakże w każdym przypadku konieczne jest indywidualne podejście do pacjenta i ocena jego potrzeb, aby dobrać odpowiednią terapię fizjoterapeutyczną.

Jakie działania fizjoterapeutyczne po zabiegu stomatologicznym?

Po zabiegu stomatologicznym, fizjoterapia stomatologiczna może obejmować różne działania, w zależności od rodzaju zabiegu i indywidualnych potrzeb pacjenta. Bardzo często wykorzystywanym zabiegiem jest kinesiotaping, czyli oklejanie mięśni i stawów specjalistycznymi taśmami. Ma to na celu poprawę ich funkcjonowania, a także zmniejszenie bólu. Równie często wykorzystuje się masaż mięśni twarzy i szyi. To z kolei może pomóc w rozluźnieniu napiętych mięśni, zmniejszeniu bólu oraz poprawie krążenia krwi. Ponadto specjalnie dobrane ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mogą pomóc w poprawie ruchomości stawów, wzmacnianiu mięśni oraz zmniejszeniu bólu. W zależności od potrzeb pacjenta, fizjoterapia stomatologiczna może obejmować także inne metody, takie jak np. neuromobilizacja stawów czy terapia manualna.

Wszystkie powyższe działania fizjoterapeutyczne mają na celu poprawę funkcjonowania narządu żucia oraz zmniejszenie bólu i dyskomfortu związanego z zaburzeniami jego funkcjonowania.