Bez kategorii

Ból szczęki? Dowiedz się czy to nie zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego są bardzo powszechne w populacji ogólnej. Szacuje się, że 1 na 3 z nas ma problemy z tym stawem, ale tylko 3,6-7% szuka leczenia.W większości przypadków są one zwykle spowodowane bólem mięśniowym, który jest znany jako „dysfunkcja bólu mięśniowo-powięziowego”. Jednak w innych przypadkach chrząstka i więzadła mogą być uszkodzone, co określa się terminem „wewnętrzne zaburzenie” stawu skroniowo-żuchwowego.

Staw skroniowo-żuchwowy jest złożoną strukturą zawierającą mięśnie, ścięgna i kości. Urazy lub zaburzenia tych struktur mogą powodować ból w okolicy szczęki. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Kiedy wykorzystywana jest fizjoterapia stomatologiczna?

Przyczyny bólu szczęki

Staw skroniowo-żuchwowy składa się z kości i dysku. Aby prawidłowo funkcjonować, stawy po obu stronach szczęki muszą otwierać się w dwóch fazach. W pierwszej połowie otwarcia żuchwa obraca się wewnątrz stawu. Następnie następuje faza translacji, w której żuchwa i krążek przesuwają się do przodu po kości skroniowej, aby osiągnąć pełne otwarcie. Jeśli ten ruch stawów po obu stronach nie jest skoordynowany, może to spowodować niewspółosiowość szczęki i bolesne objawy.

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego – objawy

Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego – objawy różnią się w zależności od osoby, jednak poniżej zebraliśmy najczęstsze problemy zgłaszane w przypadku bólu stawu skroniowo-żuchwowego.

• Klikanie, trzaskanie lub zgrzytanie – podczas żucia lub poruszania ustami.
  • Ból mięśni wokół szczęki.
  • Ból w okolicy ucha – może rozprzestrzeniać się na policzek, ucho i skroń.
  • Trudności w otwieraniu ust – szczęka może być napięta, jakby utknęła, co utrudnia jedzenie.
  • Ból głowy lub migrena.
  • Ból ucha lub „brzęczenie” lub uczucie zablokowania w uchu.

Objawy te mogą również prowadzić do powiązanych objawów, takich jak zaburzenia snu.

Leczenie fizjoterapeutyczne i stomatologiczne

Powyższe objawy mogą być spowodowane ekstrakcją zęba lub leczeniem kanałowym. Ponadto długotrwałym noszeniem protezy stomatologicznej bądź bruksizmem, czyli mimowolnym zgrzytaniem zębami lub zaciskaniem szczęk. Dlatego tak ważna jest współpraca stomatologa z fizjoterapeutą.

W przypadku zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego warto zdecydować się na zabiegi w ramach usług fizjoterapia Poznań. Większość objawów poprawia się dzięki ukierunkowanemu zastosowaniu technik terapii manualnej. Często obejmuje to uwalnianie tkanek miękkich poprzez terapię narzędziową tkanek miękkich, na zewnątrz wokół głowy, twarzy i szczęki, a także wewnątrz jamy ustnej (wewnątrzustnie), aby złagodzić napięcie mięśni wokół szczęki. Można wykonywać ćwiczenia rozciągające szczękę i otaczające ją mięśnie, a także poprawiające siłę i stabilność szczęki. Specjaliści kładą również duży nacisk na techniki relaksacyjne, np. masaż relaksacyjny w ramach usług masaż Poznań.  Ponadto ważne jest umiejętne radzenie sobie ze stresem, a także higiena snu.