Bez kategorii

Ból w stawie skroniowo-żuchwowym? Pomoże fizjoterapia!

Ból może być spowodowany zaburzeniem stawu skroniowo-żuchwowego. Jest to zbiorcze określenie wszelkich stanów, które wpływają na szczękę i związane z nią mięśnie, więzadła i unerwienie.

Typowe stany i objawy obserwowane to bruksizm (zaciskanie), choroba zwyrodnieniowa stawów. Ponadto ól przy ziewaniu, ból przy żuciu pokarmu, nadmierna ruchomość i urazy pourazowe (np. stłuczenie, MVA). Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego dotykają w pewnym stopniu do 70% populacji. Przy czym najczęstszą grupą demograficzną są kobiety w wieku od 20 do 40 lat. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Życie bez stresu: jak relaksujący masaż może korzystnie wpłynąć na umysł i ciało

Ból w stawie skroniowo-żuchwowym – powody

Specjaliści często mają do czynienia z pacjentami, którzy odczuwają ból w stawie skroniowo-żuchwowym, ale mają również współistniejące objawy. Mam na myśli ból karku, zawroty głowy i chroniczne bóle głowy. Wynika to głównie z unerwienia nerwu wspólnego szczęki i górnego odcinka szyjnego od C0-C3, przy czym regiony te są zaopatrywane przez jądro trójdzielno-szyjne. Zaopatruje to również obszar głowy, co wyjaśnia powód, dla którego pacjenci z bólem szyi mogą również odczuwać bóle głowy i zawroty głowy. Ze względu na rolę jądra trójdzielno-szyjnego często w ramach usług fizjoterapia Poznań, leczenia wymaga górny odcinek szyi. Doświadczony specjalista przeprowadza, np. masaż tkanek głębokich po to, aby pomóc w łagodzeniu bólu związanego z zaburzeniami stawu skroniowo-żuchwowego.

Fizjoterapia skuteczna w leczeniu schorzenia

Fizjoterapia Poznań jest skuteczną, nieinwazyjną opcją leczenia pacjentów z zaburzeniami stawu skroniowo-żuchwowego. Pacjenci często są tym faktem zaskoczeni. Jednakże obszar skroniowo-żuchwowy składa się ze stawów, mięśni, więzadeł, ścięgien i nerwów, jak każdy inny obszar ciała. Dlatego podchodzimy do leczenia tego regionu tak, jak do każdego innego obszaru ciała – zmniejszamy ból, zwiększamy mobilność, zwiększamy siłę, poprawiamy funkcję i zmniejszamy nawroty. Niektóre techniki wymagają wewnętrznego dostępu do okolicy skroniowo-żuchwowej, co jak zauważają pacjenci, jest podobne do wizyty u dentysty.

Fizjoterapeuta bardzo często współpracuje ze stomatologiem w ramach multidyscyplinarnego podejścia do zarządzania w celu optymalizacji wyników leczenia pacjentów. Skontaktuje się ze specjalistami kliniki stomatologicznej Stankowscy-Białach, jeśli nie będziemy pewni, jakie są stomatologiczne przyczyny ich bólu (np. infekcja). Dla przykładu – szyny nocne mogą być skuteczne w zmniejszaniu erozji zębów z bruksizmem. Ból w stawie skroniowo-żuchwowym może być również spowodowany leczeniem kanałowym oraz ekstrakcją zęba. W takich przypadkach jest on na szczęście łatwy w eliminacji. Z reguły wystarczą zabiegi oferowane w ramach usług masaż Poznań.